به گزارش مشرق، افزایش قیمت بلیت
های نوروزی هر ساله در روزهای منتهی به سال غافلگیری مسافران را رقم می زند
که در بسیاری از مواقع انصراف از سفر را برای بسیاری از اقشار متوسط و
ضعیف جامعه در پی دارد.
هزینه های سفر، هر سال
گرانتر از سال قبل می شود تا ضرب المثل" سال به سال دریغ از پارسال" برای
خانوارهایی که سالیان سال است نمی توانند به سفر بروند مصداق بارزی پیدا
کند.
گرانی بلیت هواپیما، قطار و حتی اتوبوس و
همچنین هتل ها وحتی گرانی نرخ بنزین مزید بر علت شده تا بسیاری از مردم که
توان مالی کمی دارند عطای سفر را به لقای آن ببخشند.
همه
ساله قبل از اینکه سال نو شود تغییر و افزایش نرخها گوی سبقت را از هر
چیزی ربوده و بی انگیزگی را در مردم ایجاد می کنند که این موضوع امسال نیز
همانند سال های گذشته با افزایش 20 درصدی و 30 درصدی نرخ بلیت ها مردم را
غافلگیر کرد.
شنیدن اخباری مبنی بر افزایش 15
درصدی نرخ بلیت اتوبوس، 20 درصدی نرخ بلیت قطار و همچنین 30 درصدی نرخ بلیت
هواپیما نمونه های بارزی از نوسان قیمتی است که نمی تواند مسافر را به سفر
خوشبین کند.
هر چند نمی توان منکر هزینه های حمل
و نقل عمومی شد اما نباید بی توجه به حقوق مصرف کننده هر ساله در بحبوحه
عید نرخ های نجومی را به مردم تحمیل کرد.
* افزایش نرخ بلیت ها به بعد از عید موکول شود
محمدرضا
رضایی کوچی- نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس- با تاکید بر ضرورت حمایت از
مردم برای افزایش سفرهای نوروزی، از رشد نرخ بلیت های نوروزی انتقاد کرد.
نماینده
مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش 30 درصدی نرخ بلیت
هواپیما و همچنین افزایش نرخ بلیت سایر وسایل حمل و نقل عمومی به کاهش
سفرهای نوروزی منجر می شود، تصریح کرد: دولت افزایش نرخ بلیت ها را به بعد
از عید نوروز موکول کند.
این نماینده مردم در
مجلس نهم، با تاکید بر اینکه افزایش یک باره نرخ بلیت قطار و هواپیما به
بیشتر شدن تمایل مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل زمینی خواهد شد،
افزود: باید دانست که افزایش سفرهای زمینی از سوی مردم به افزایش ترافیک
های جاده ای و در نتیجه تصادف بیشتر می انجامد.
وی
با بیان اینکه دولت باید سازوکاری مشخص برای ساماندهی نرخ بلیت ها در ایام
منتهی به سال در نظر بگیرد، گفت: اعمال افزایش 30 درصدی نرخ بلیت برای
هواپیما و سایر وسایل حمل و نقل تبعات بسیاری در پی دارد.
رضایی
کوچی ادامه داد: شکی در ضرورت افزایش نرخ بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی
وجود ندارد اما نباید این موضوع تبعاتی چون انصراف قشر وسیعی از مردم از
سفر در نتیجه عدم توانایی مالی را در پی داشته باشد.
نایب
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر مناسبت
ها افزایش نرخ ها و میزان آن را رقم می زنند، یادآور شد: افزایش نرخ بلیت
ها باید در برهه مشخصی از سال رخ دهد تا کاهش سفرهای نوروزی را در پی
نداشته باشد.
* انتقاد از تاثیرگذاری مناسبت ها برنرخ بلیت
مجید
جلیل سرقلعه-عضو کمیسیون عمران مجلس- با غیرقانونی خواندن افزایش نرخ بلیت
های نوروزی، با بیان اینکه دولت مجوز برای این افزایش ندارد، گفت: سوء
استفاده در بازار بلیت وسایل حمل و نقل همزمان با مناسبت های مختلف در کشور
قابل پیگیری است.
نماینده مردم لردگان در مجلس
شورای اسلامی، با اشاره به رشد قیمت بلیت قطار، هواپیما و اتوبوس در روزهای
اخیر، افزود: هر نوع افزایش قیمتی در بلیت وسایل نقلیه عمومی بدون اخذ
مجوز از مجلس غیرقانونی و فشار بر معیشت مردم است.
وی
با بیان اینکه در حال حاضر مناسبت های تقویم عامل تاثیر گذار در نرخ
ناوگان حمل و نقل عمومی است، افزود: افزایش بی سابقه قیمت قطار در روزهای
منتهی به شهادت امام رضا (ع)، عید نوروز و اعیاد و مناسبت های مشابه آن
نشانی از بی قانونی و مدیریت بازار بلیت بر اساس مناسبت های تقویم است.
وی
با تاکید بر ضرورت تشدید نظارت ها، ادامه داد: متاسفانه سوءاستفاده در
ایام خاص سال به نرخ بلیت قطار و هواپیما نیز سرایت کرده است.
این
نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه بی توجهی به قدرت خرید مردم
سرنوشت بلیت قطار را برای هواپیما رقم زد، افزود: دولت باید با نظارت و
کنترل بر نرخ گذاری بلیت هواپیما و قطار از سوءاستفاده در قیمت ها جلوگیری
کند.
وی با تاکید بر اینکه بارها مسئولان درخصوص
جلوگیری از افزایش چندین باره نرخ بلیت قطار تذکر داده اند اما راه به جایی
نبرده است، تصریح کرد: ثبات نرخ بلیت قطار در مناسبت های مختلف نیازمند
نظارت بیش از پیش دستگاه های اجرایی و برخورد با متخلفان این حوزه است.
عضو
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کمیسیون عمران مجلس پیگیر
ثبات نرخ بلیت هواپیما و قطار در نشست های مستمر با مسئولان مربوطه است.
* رشد بلیت ها نوروزی همخوانی با توان مالی مردم ندارد
عباس
فلاحی باباجان-عضو کمیسیون عمران مجلس- با انتقاد از رشد نرخ بلیت های
نوروزی، گفت: رشد نرخ بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس هر ساله بسیاری از
سفرهای نوروزی مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر و متوسط جامعه را کاهش می دهد.
نماینده
مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید نسبت به
حمایت از حقوق مردم به عنوان مصرف کننده اقدام کند، افزود: افزایش مناسبتی
نرخ بلیت ها هر ساله موجبات نارضایتی مردم را رقم می زند.
این
نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه هر ساله اعلام زمان آغاز پیش
فروش بلیت های نوروزی با خبر افزایش نرخ بلیت ها همراه می شود، تصریح کرد:
متاسفانه افزایش نرخ بلیت همسو با مناسبت ها و داغ شدن بازار تقاضا رخ می
دهد.
فلاحی باباجان با بیان اینکه مرجع حاکمیتی
مشخصی برای افزایش نرخ بلیت ها جهت بررسی نارضایتی های مردم باید وجود داشه
باشد، گفت: در حال حاضر متاسفانه تنها مرجعی که در این باره وجود دارد
مسئولیت اعلام نرخ ها و درصدهای افزایش قیمت ها را بر عهده دارد.
وی
با تاکید بر اینکه نباید زیر بار افزایش قیمت ها و نرخ بلیت ها اقشار
متوسط و ضعیف جامعه نادیده گرفته شوند، افزود: متاسفانه تجربه تلخ افزایش
ناگهانی نرخ بلیت ها هر ساله در روزهای منتهی به سال مردم را متعجب می کند.
عضو
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، از تلاش کمیسیون متبوعش برای قاعده مند
کردن نرخ بلیت های ناوگان حمل و نقل خبر داد و گفت: باید در عین حمایت از
ناوگان حمل و نقل عمومی کشور به قدرت مالی مصرف کننده نیز توجه کرد.
* سفرهای نوروزی با افزایش نرخ بلیت ها آب می روند
مهرداد
بائوج لاهوتی- عضو کمیسیون عمران مجلس- از ضرورت ثبات نرخ بلیت های ناوگان
حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی در روزهای منتهی به سال خبر داد.
نماینده
مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دولت باید زمان
افزایش نرخ بلیت ها را تعیین و سازوکار مشخصی برای آن در نظر بگیرد، افزود:
شیوه مدیریت فعلی حاکم در بخش حمل و نقل کشور بیشتر شائبه افزایش نرخ بلیت
ها همسو با مناسبت های مختلف کشور را به اذهان متبادر می کند.
وی
با بیان اینکه باید افزایش نرخ بلیت های قطار، هواپیما و اتوبوس به زمان
دیگری موکول شود، گفت: افزایش نرخ بلیت ها در ایام منتهی به سال شائبه
افزایش نرخ های مناسبتی را پررنگ تر می کند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، پرداخت یارانه به ناوگان حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی را رهکاری برای ثبات نرخ بلیت خواند.
عضو
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت باید برنامه مشخصی برای
حمایت از ناوگان حمل و نقل کشور در نظر بگیرد تا به این ترتیب فشار مضاعفی
بر مردم با توان مالی اندک وارد نشود.
در کنار اظهارنظرهایی از
جمله افزایش 30 درصدی نرخ بلیت هواپیما، 20 درصدی قطار و 15 درصدی اتوبوس
که این روزها می شود گویا گوش کسی به تبعات آن بدهکار نیست، حال باید دید
مسئولانی که خواهان حمایت از مصرف کننده هستند در روزهای منتهی به سال چه
مدیریتی را برای تنظیم آشفته بازار بلیت ها در نظر خواهند گرفت هر چند که
همه ساله سناریوی افزایش نرخ بلیت ها در ایام منتهی به سال و مناسبت های
خاص وجود داشته است.